משחק חימום "מסחטת מילים"

אמנם אנחנו בעיצומו של הקיץ, אך המחשבות וההכנות (וגם הדאגות) לקראת שנת הלימודים הבאה יתחילו בקרוב. אז הינה הצעה שאפשר לאמץ בשנת הלימודים הקרובה. זו הצעה שמתאימה לטווח גילים רחב: מא' ועד ו' – בכל גיל אפשר ליהנות ממשחק חימום, ובוודאי מהמשחק הספציפי שאציע כאן היום.

 

אני אוהבת להתחיל סדנאות כתיבה או שיעורי שפה במשחק חימום. משחק חימום תופס את תשומת הלב של הילדים, אוסף את הכיתה יחד, ומאפשר מעבר חלק יותר לתוך השיעור. יתרונות נוספים של משחקי חימום הם: אפשרות לעבוד בעזרתם על מיומנויות שפתיות בצורה שונה, ויצירת גיוון במהלך השיעור. משחקי החימום העיקריים שאני משחקת עם הילדים הם: 1) משחקים שמפתחים את הדמיון 2) משחקים שמאמנים את "שריר השפה". בהזדמנות אחרת ארחיב על משחקי חימום שמפתחים את הדמיון, כאן אני רוצה להתמקד במשחקים שמאמנים את "שריר השפה". המושג "שריר השפה" הוא מושג שאני משתמשת בו בכיתה. הוא הופך את העבודה הקוגניטיבית, שהיא מופשטת מטבעה, לדבר מוחשי יותר. זה גם עוזר להבנות את העבודה השפתית, הקוגניטיבית בתוך מסגרת שדומה לאימונים גופניים. המסר הוא שאפשר לאמן את היכולת השפתית ממש כשם שמאמנים שרירי רגליים או שרירי ידיים. נוסף לזאת כשם שפעילות גופנית יכולה להיות מאתגרת בצורה חיובית ומספקת, כך גם שימוש מאתגר ביכולות קוגניטיביות כגון זיכרון ויכולות שפתיות הוא מהנה. קחו לדוגמה אתגרי זיכרון למיניהם וחידות מילים. משחק חימום הוא משחק קצר, כחמש עד עשר דקות גג, הוא צריך להיות בקצב מהיר, ולכלול את כל הקבוצה. פעמים רבות הילדים ירצו עוד סבב ועוד סבב, אבל כאן כדאי להשאיר טעם מתוק, כי אחרת לא יישאר זמן לפעילות העיקרית של השיעור. השארת טעם מתוק מובילה לכך שאפשר לשחק באותו סוג של משחק חימום לאורך זמן, לפתוח איתו את השיעור פעם אחר פעם עד שמרגישים שהילדים מיצו, ואז עוברים למשחק חימום חדש. משחק חימום שאהוב עליי במיוחד הוא המשחק "מסחטת מילים" על משקל "מסחטת מיצים". כשם שסוחטים תפוזים ומקבלים מיץ, כך במשחק זה אנחנו סוחטים את המוח ואת "שריר השפה" ומקבלים מילים.   

הרעיון השבועי

משחק חימום בשם "מסחטת מילים" – משחק שמפתח את "שריר השפה", ועוזר להתחיל שיעור באווירה טובה.

 

מהלך הפעילות

מקרינים על הלוח תמונה מעניינת, ועורכים סבב בכיתה. מבקשים מכל ילד להסתכל על התמונה ולומר מילה אחת שעולה לו בראש. המילה יכולה לתאר משהו שממש רואים בתמונה או אסוציאציה. אסור לחזור על אותה מילה פעמיים.

 

הילדים הראשונים מוצאים מילים בקלות, אבל לאט לאט נגמרות כל המילים הברורות, והילדים צריכים לאמץ את "שריר השפה", וממש "לסחוט" את המוח במטרה למצוא מילים מתאימות.
מסיימים סבב ראשון, ויוצאים לסבב שני! על אותה תמונה! כן, בוודאי – ילדים אוהבים אתגרים! ככל שהמשימה קשה יותר, כך המילים הופכות מיוחדות יותר, ספציפיות יותר, לא שכיחות. מקסים לראות את התהליך. 

הכנה נדרשת

מצגת של תמונות מעניינות. ניתן להוריד מצגת לדוגמה בלחיצה על הכפתור פה. בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top