שלום כיתה א'

אחד בספטמבר – היום שבו מתחדשים הלימודים לאחר חופשת הקיץ הארוכה. יום חגיגי, מרגש, מיוחד, בוודאי בכיתה א'. אני זוכרת כילדה את הריח של כלי הכתיבה החדשים בקלמר, של המחברות החדשות. זוכרת את החגיגיות של החולצות הלבנות, ובייחוד זוכרת את תחושת היחד – הינה כולנו נאספים פה שוב לאחר הפיזור שיצר החופש הגדול. כן, הכוח המרכזי הטמון בבית הספר, ותקופת הקורונה המחישה לנו את זה היטב, הוא כוח של חיבור, של יצירת תחושת קהילה. בימים קשים אלה של פילוג הולך וגובר בעם, אני מתפללת שנדע להשתמש נכון בכוחו של בית הספר. אם חלילה נצמצם את מגוון הדעות שמותר להכניס לבית הספר, נפגע פגיעה קשה בכוח החיבור. מכאן הדרך היא כמעט וודאית להעמקת הפילוג. החברה הישראלית היא מגוונת בבסיסה, זו המציאות, חובתנו המוסרית כלפי ילדינו היא לעצב את בית הספר כך, שבבואם אל החברה יוכלו לחיות בה זה עם זה חיי שלום מתוך כבוד הדדי. אני רוצה לחזק מכאן את ידי כל העוסקים במלאכת החינוך, המורים וההורים כאחד. 

וגם בהזדמנות חגיגית זו, לתת המלצה חמה על ספר. הספר ממש אינו חדש, למען הדיוק, ניתן למצוא אותו כיום רק בחנויות של ספרים מיד שנייה, אבל הוא שווה את החיפוש. לספר קוראים "נפלאות", ולמחברת קוראים שרה ליפקין. הספר מתרגל בצורה אקטיבית קריאת הברות: אות פלוס ניקוד. כיצד ספר יכול לתרגל בצורה אקטיבית? בעזרת גלגל מסתובב! במרכז הספר נמצא גלגל, שעליו מסומנים כל סימני הניקוד. הדפים בספר מחולקים לאותיות, כל כפולת עמודים עוסקת באות אחת. הילד מסובב את הגלגל, וקורא את האות בהתאם לסימן הניקוד שהופיע תחתיה. מסביב לאות יש מגוון תמונות של דברים המתחילים באותה אות, וכך הילד יכול להשוות בין הדרך שהוא מבטא את ההברה לבין הדרך שבה מבטאים את אותה הברה במילה מוכרת. למשל כיצד מבטאים את האות אלף כאשר מתחתיה מופיע סימן פתח? אה הינה בדף רואים ש"אבא" מתחיל בפתח וגם "אף". ספר מקסים ושימושי עד אין קץ. אני השתמשתי בו כהכנה לקריאת הספרונים שלי, וגם במקביל לקריאת הספרונים: כאשר ילד היה נתקע בקריאה, היינו מחפשים בספר את האות, מסובבים את הגלגל, כך שיופיע אותו הניקוד כמו בסיפור – ונזכרים בעזרת התמונות כיצד מבטאים הברה זו. 

בעברית האתגר הגדול בתחילת הדרך של רכישת הקריאה הוא ההבנה איך משלבים שני סימנים שונים (אות וניקוד) לכדי צליל אחד. כל ילד רוכש את הקריאה בקצב שונה, אולם לפחות עם הילדים שאני ליוויתי מגיע תמיד רגע "הקליק", שבו הם הבינו איך משלבים יחד אות וניקוד. זהו רגע מפתח, והספר הזה מתרגל בדיוק את הרגע הזה, ולכן הוא באמת נפלא. אני לא מבינה למה הפסיקו להדפיס אותו. צריך להפנות שאילתה לסטימצקי. בעיניי זה ספר שטוב שיהיה בכל כיתה א', ובכל בית שיש בו ילד בכיתה א'. מוזמנים לנסות ולאתר אותו באתרים כמו: סימניה וסיפור חוזר. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top