איך כותבים צלילים?

כתיבה יוצרת היא כתיבה שבאמצעותה אדם או ילד יכולים להביע את עצמם. כתיבה שמחברת בין הפנים של האדם או הילד לחוץ. כתיבה שאין לה נוסחאות, שאין לה תשובה אחת נכונה. כתיבה שיש בה המון מקום לבחירות. נהוג לחשוב על כתיבה יוצרת ככתיבת סיפורים, ובהחלט סיפור זו צורה אולטימטיבית של כתיבה יוצרת, אך לא רק. כתיבה יוצרת היא גם כתיבת כתבות לעיתון, בתנאי שיש לילדים חופש בחירה רב לאורך כל הדרך. כתיבה יוצרת היא כתיבה של בדיחות, של חידות, של שירים כמובן. כתיבה יוצרת היא גם בחירת כותרת לציור, או שם לדמות. כל עוד קיים חופש אומנותי, ויש שימוש במילים כתובות, זו כתיבה יוצרת. ומה בנוגע לאותיות? האם אפשר לייצר פעילות של כתיבה יוצרת סביב כתיבת אותיות? כן! זו פעילות מושלמת לכיתה א', שבה נעסוק היום. חשבתם פעם איך כותבים צלילים? למשל צחוק. נהוג לכתוב: "חה, חה, חה", אבל מי אמר שזו הדרך היחידה לכתוב צליל של צחוק? ראו למשל את הסיפור הנפלא של מיריק שניר "המשפחה שלי": במשפחה שלי, אצלי במשפחה, אני צוחק: לי לי לי, אבי צוחק: חה חה, אמי צוחקת: אי או אי, סבי צוחק: הוק הוק…" וכך הלאה. או קולות של בעלי חיים. מי אמר שכלב נובח "הב, הב"? באנגלית הוא דווקא נובח "בארק, בארק". כשהילדים שלי היו קטנים גרנו בניו יורק, וכך נחשפנו לגרסה האמריקאית של "לדוד משה הייתה חווה". בגרסה האמריקאית הכבשה עושה "בה, בה", הברווז "קוואק, קוואק", והחזיר ממש לא נוחר, הוא עושה באלגנטיות "אוינק, אוינק". אז איך ברווז עושה "גע, גע" או "קוואק, קוואק?" זה נפלא, לא? אתם כבר מריחים את הפוטנציאל האורייני שטמון כאן? 

הרעיון השבועי

סדנת כתיבה יוצרת לכיתות א' – איך כותבים צלילים?

בסיפור “כשכש והנמלה” (מתוך הסדרה "אני קורא") כתוב “חחחפפפשששש” – מה זה? זאת מילה? איך כותבים צלילים? לדוגמה, נחירה: “חחחחפפפששש" או נביחה של כלב, “הב, הב".

מהלך הפעילות

נותנים לילדים משימה: לכתוב קולות של בעלי חיים או צלילים, למשל אוטו מתניע, יתוש מזמזם או צלחת נשברת. שואלים אותם, איך נתרגם את הצליל לאותיות ולתנועות? מה נכתוב? כל ילד מקבל דף שעליו הוא מצייר או מדביק דבר מה המשמיע קול/צליל (חיה, אירוע, פעולה) ותחתיו הוא כותב רצף אותיות שמייצג לדעתו את הצליל. אם מתאים אפשר להציע לילדים לנקד את האותיות שכתבו. מתכנסים, וילדים שרוצים לשתף, מקריאים את הצליל שכתבו, ושאר הכיתה צריכה לנחש – מה או מי עושים את הצליל הזה? 

הכנה נדרשת

דפי ציור, טושים או עיתונים לגזירה והדבקה, כלי כתיבה. אופציה: הספרון "כשכש והנמלה" מהסדרה "אני קורא" כדוגמה לכתיבת צלילים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top