כשכש מוביל ללמידת חקר

לא סתם המילים בלש ובלשן הן מילים דומות. בלשן הוא בלש שחוקר את הלשון. פעמים רבות כאשר אני בונה פעילויות לילדים, אני חושבת על הילדים כעל בלשנים צעירים, שאמורים לחקור את השפה, לגלות תופעות לשוניות, להסיק מסקנות. כשלמדתי באוניברסיטת תל אביב לימודי עריכת לשון, והתרגשתי בעצמי מגילויים לשוניים שונים, ישר חשבתי: "איך אפשר לשתף ילדי בית ספר יסודי בגילויים אלה?". למשל כאשר גיליתי את ההקבלה בין הארמית בזמן בית שני לבין האנגלית בימינו (השפעה של שפה זרה דומיננטית שחודרת לעברית) ניסחתי לילדים חידה: "אילו מהמילים היא מילה עברית מקורית: אוטובוס, פיצה, מחשב, היי, סבא, בננה?" לא תאמינו כמה ילדים ענו ש "היי" זו מילה עברית מקורית. החידה שהחלה להתבשל אצלי בכלל מהמילה "סבא" שהיא צורה שהגיעה לעברית מארמית (הצורה העברית המקורית הייתה סב, ולפני זה גם מופיעה הצורה שׁב, שמסבירה את המילה שׂיבה), יצרה שיח מרתק בכיתה, ומודעות חדשה למילים בשפה. ילדים אוהבים חידות, אוהבים לחקור. העיסוק התמידי בטקסטים בשיעורי שפה לא תמיד משאיר מספיק מקום לחקר אבני הבניין של השפה, הרי הן המילים עצמן.
מבחינה זו שלב רכישת הקריאה הוא שלב מושלם לעסוק באבני הבניין של השפה – במילים. אם נדע להשתמש במילים בצורה חכמה – לא רק באורך שלהן (קצרות, וקלות יותר לקריאה) אלא גם במשמעות שלהן ובצליליות שלהן – נייצר למידת חקר בשיעורי שפה.  

Two cute little exited girls sitting on suitcase with map preparing to travel deciding destinations, wearing snorkel and mask, isolated on white

הרעיון השבועי

זיכרון מילים בנות הברה כפולה.  בהשראת המילים כשכש ונענע מתוך הסיפור 
"כשכש והנענע" – סדרת "אני קורא", נחקור תופעה לשונית – מילים בנות הברה כפולה. המילים הן: כָּשְׁכַּשׁ, נַעְנַע, גַלְגַל, כַּפְכַּף, פַּרְפַּר, דַרְדַר, נַצְנַץ, תַלְתַל.

מהלך הפעילות

משחקים בזוגות משחק זיכרון. המטרה למצוא שתי הברות זהות ולהרכיב מהן מילה. 

נקודות שבוודאי יעלו: אותיות סופיות (למשל, פ שווה ל ף) מה פירוש דרדר? (צמח קוצני). מסכמים את הפעילות על הלוח – מזמינים זוגות לכתוב על הלוח מילה אחת שמצאו במשחק הזיכרון, ויוצרים על הלוח רשימת מילים בנות הברה כפולה.

שואלים: מי יכול למצוא מילה נוספת שבנויה משתי הברות זהות או דומות? (למשל, שׂומשׂום, צְרָצַר, דִפדֵף, פִספֵס).
אתגר נוסף: מי יכול להמציא מילה בת הברה כפולה? מה משמעות המילה? (למשל, "רצרץ" = מישהו שממהר).

הכנה נדרשת

קלפים למשחק זיכרון, כאשר על כל קלף כתובה הברה אחת, למשל: כש | כש | גל | גל.
אפשר להדפיס את הקלפים כאן, או להכין בצורה עצמאית.
בהצלחה! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top