מועדון קריאה

מילה על קריאת בוקר – כשיטה לעידוד קריאה. לפעמים אני מרגישה שמתייחסים לקריאת הבוקר כחומה האחרונה שמפרידה בין הילדים לבין ה"לא כלום" מהסיפור שאינו נגמר. אצלי בבית השיטה לא נחלה הצלחה מרובה. שלושה תלמידים שונים, שלושה תסריטים דומים: השנה מתחילה, אני מוצאת ספר חדש שנבחר בספריית בית הספר, ליבי מתרחב, הימים חולפים, אותו הספר מונח בתיק בית הספר מהיום הראשון ועד היום האחרון של השנה. זה לא הסיפור שאינו נגמר, זה הספר שאינו נגמר. נס פך השמן. מה הילדים שלי עשו ב – 15 דקות התהילה של קריאת הבוקר? אני לא יודעת, אבל הם לא קראו.
בוודאי יש כיתות שבהן קריאת הבוקר מובילה לתוצאות, אך מה עושים באותן כיתות שבהן קריאת הבוקר לא מספקת את התוצאות הרצויות? אילו שיטות נוספות יש לעידוד קריאה? אני רוצה להציע כאן "מועדון קריאה": כל הילדים בכיתה קוראים את אותו הספר, ואז מקיימים בכיתה פעילות מעניינת ומגניבה בעקבות הקריאה.
למועדון קריאה יש צד חברתי מובהק, ולכן הוא יוצר בכיתה "באזז" סביב הקריאה. מועדון קריאה יכול לעבוד בכל רמה ולכל קבוצת גיל החל מכיתה א'. מועדון קריאה בכיתה א'? כן, בוודאי, למה לא?

הרעיון השבועי

מועדון קריאה סביב ארבעת הספרונים של כשכש (סדרת "אני קורא")

מהלך הפעילות

מחליטים על זמן: שבוע או שבועיים. מנחים את הילדים לקרוא את כל ארבעת ספרוני כשכש בפרק הזמן הנתון. את הספרונים ניתן לקרוא בבית או בזמן מיוחד בשיעורי שפה. מדגישים: המשימה היא קבוצתית! המטרה היא שכל ילדי הכיתה יסיימו לקרוא את כל הספרונים. אם הקריאה מתבצעת בכיתה אפשר בהחלט לקרוא בזוגות ולעזור זה לזה. אם הקריאה מתבצעת בבית כדאי לשתף את ההורים ולספר להם על מועדון הקריאה. אפשר גם להכניס תהליכי מטא קוגניציה ולמידה רגשית -חברתית לתוך תהליך קריאת הספרונים. כעבור כמה ימים מרגע הינתן המשימה, שואלים: איפה אתם אוהבים יותר לקרוא – בבית או בכיתה, לבד או עם חבר? נוח לכם לקרוא בישיבה, או בשכיבה או אולי בכלל בתנועה? אתם צריכים שקט בשביל לקרוא? השאלות מפתחות אצל הילדים מודעות לעצמם, לאיזה סוג "קורא" הם: מה עוזר להם לקרוא ומה מפריע להם לקרוא. כאשר כולם סיימו לקרוא את ארבעת הספרונים, מתכנסים למועדון הקריאה. מקיימים חידון המתבסס על הידע מכל ארבעת הספרונים. מתחלקים ל 3-4 קבוצות. שואלים כל קבוצה בתורה שאלה. אם הקבוצה ענתה נכון היא מקבלת נקודה. אם ענתה לא נכון התור עובר הלאה. הקבוצה הזוכה בוחרת פעילות כיפית לכל הכיתה לסיום השיעור או לפתיחה של השיעור הבא: סרטון ביוטיוב, משחק וכו'. רמת קושי עולה – ליצור מהשאלות פתקים מקופלים. כל קבוצה בתורה שולפת פתק מקופסה, וצריכה לקרוא לבד את השאלה, ואז כמובן לענות. 

הכנה נדרשת

הספרונים של כשכש, דף שאלות לחידון הגדול אפשר להדפיס כאן. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top